Custom Search
Questions and Comments


Copyright © 2010  
All rights reserved.

By Robert Fisk

Source:  The Independent

The Mubarak family still believe it was Al Jazeera wot did it. Without the Qatari satellite
channel's constant live coverage of Tahrir Square last January and February, so the
story goes, the Emperor Hosni would still be on Egypt's throne, his hair as dyed as his
pronouncements, his satraps still slobbering over his wisdom, his regime still
producing fake news and fake ministries and fake elections for his people. It was when
the aircrew of Tunisian Emperor Ben Ali's flight to Saudi Arabia – glancing at Al
Jazeera Arabic's news reports in the VIP suite at Riyadh airport – suddenly realised
what was going on and filed a flight plan home and left the old man behind. It was
George W Bush who wanted to bomb Al Jazeera's headquarters in Doha – scarcely
20 miles from America's largest airbase in the Middle East.

Now, poor old Al Jazeera – or very wealthy Al Jazeera, which is closer to the truth – is
the hateful channel undermining the regime of President Bashar al-Assad. "They lie –
Al Jazeera is trying to kill Syria," a young Syrian government official insisted to me in
Damascus last week. "They take these YouTube pictures which are lies and they are
trying to destroy us all." I often appear on Al Jazeera myself. Dangerous friend. It even
lets me speak my mind; say what I like; make jokes; poke fun at the pompous. Can it
be that bad?

Its 15th anniversary was held under a rather dark shadow. Wadah Khanfar, its brave
and imaginative CEO, resigned just over a month ago, days after WikiLeaks'
purloined US diplomatic archives revealed that he had "done deals" with US embassy
staff to mute stories which upset the Americans – the actual US reports did not
suggest he acted as unofficial censor, but the conversations should never have taken
place (not, at least, from any journalist's point of view) and I felt deeply sorry for my
old friend. In Iraq, where the Americans managed to bomb Al Jazeera's office and kill
its bureau chief during the 2003 invasion – deliberately, in my view, since Qatar had
given the US embassy in Doha precise map locations for the Baghdad bureau to
spare it from attack – Khanfar came under constant verbal sniping from the US
authorities. I checked out Al Jazeera's stories at the time and found that, with one
exception – Khanfar admitted the error of suggesting US forces had tied up a man
before killing him, a mistake made in good faith – Al Jazeera had abided by the
highest journalistic standards (I'm talking about the Western version of "standards", of
course) and Khanfar behaved with as much integrity as he did courage.

He himself says that he had been planning his retirement and that the WikiLeaks
reports had nothing to do with his departure. I would like to think this was true. Hmmm.

But his creation – which was really the creation of Qatar's mischievous, outrageously
intelligent, dangerous Emir – was phenomenal. The Americans bombed its offices in
Kabul in 2001, just as they did in Baghdad two years later, just as Bush planned to do
in Doha until dissuaded by Lord Blair of Kut al-Amara, who later told Al Jazeera
newsroom staff (who naturally wanted to know if Bush had really intended to murder
them) that "it's time to move on". You bet it was. For once, Blair actually saved lives.
For the Emir, Al Jazeera was already a symbol of power. Qatar's huge natural gas
wealth was now balanced by a television station – or stations, if you realise the extent
of its offshoots – with matching power.

Now, don't get the impression that it's all squeaky clean. While the English channel
was broadcasting live from the Bahrain revolution-that-wasn't, its Arabic twin was
staying mum; studiously avoiding any coverage of the King of Bahrain's suppression
of majority Shia protests in the streets of Manama. Osama bin Laden could broadcast
unedited on Al Jazeera.

When Blair was put on air, he was subjected (quite rightly, in journalistic terms) to a
real tub-thumping by the channel's London reporter.

Lots of staff came across to Doha when the original BBC Arabic folded under Saudi
pressure, but they've largely shaken off the football-match-fairness which now runs
like a cancer through the BBC when it has to confront crimes against humanity, US
foreign policy and Israeli brutality. Muslim prelates, the channel's critics say, get far
too much airtime. I rather think the critics are right. But if Al Jazeera picks up 50 million
or more viewers (there are no official opinion polls in the Muslim world, so who
knows?), it's also true that Islam and its power have more and more come to form the
historical narrative of the Middle East.

If Al Jazeera can't reflect this, then it will slip down to the standards of CNN/BBC/PBS
slurry. Unappreciated by Middle Easterners, perhaps – and by the West – is the
degree to which Al Jazeera has taken African stories so seriously and Asian stories
outside the China-the-Great economics reports. If a flood kills thousands in Africa, bet
that Al Jazeera will get there first. Needless to say, when it all began, Al Jazeera was
praised to the heavens by all the usual suspects – American politicians, Tony Blair
and the rest – and the moment it showed itself a bit pesky rather than a beacon of
free speech, democracy, liberty, etc., it became a "terrorist" channel encouraging the
murder of those brave US soldiers trying to protect the good people of Afghanistan
and Iraq. In this sense, it grew up; matured. It was no longer a sixth-form newspaper,
but a fully-fledged, credible teller-of-uncomfortable-truths, unless these happened to
be Qatari truths, in which case they simply didn't quite make it on to the screen. But
there you have it. Lobby groups in the US and Canada – don't ask me which ones, for
we all know – are still doing their best to keep Al Jazeera out of US living rooms. I can
see why. They will ultimately fail, just as Mubarak couldn't close down modern
technology when faced with the end.

He once visited Doha and saw the channel's tiny HQ. "All this trouble from a matchbox
like this?" he asked.

Some trouble! Some matchbox!